O mnie

Joanna ChłądzyńskaJestem filologiem logopedą. Moje zainteresowania językoznawcze realizowałam pracując w Instytucie Języka Polskiego PAN w Krakowie. Od kilku lat podejście teoretyczne ustąpiło miejsca praktyce. Obecnie pomagam dzieciom, które mają kłopoty w nabywaniu języka.

Jestem terapeutą metody krakowskiej. Jest ona spójną całością realizującą zadanie nadrzędne – budowanie systemu językowego, poprzez stymulację wszystkich funkcji poznawczych dziecka.

Prywatnie jestem mamą trojga dzieci. Przeprowadziłam się z dużego miasta do malowniczego Oblęgorka.

Joanna Chłądzyńska

W czasie terapii stymulowane są wszystkie funkcje poznawcze, zgodnie z etapami ich kształtowania się u dzieci bez trudności rozwojowych.

Analogie

  • analogia to metoda rozumowania, w której szuka się tych samych relacji w różnych sytuacjach, bądź stosuje się te same schematy rozumowania w odmiennych warunkach,
  • myślenie przez analogię warunkuje skuteczne uczenie się odmiany wyrazów i umiejętność budowania zdań gramatycznie poprawnych, przyswajanie reguł społecznych i ich stosowanie w kontaktach indywidualnych i grupowych.

Czytanie

  • dzięki wczesnej nauce czytania rozwijana jest świadomość fonologiczna,
  • budowane są struktury w mózgu, zwiększa się liczba połączeń między neuronami,
  • słowo zapisane jest zatrzymane w czasie, dla niektórych dzieci mowa zaczyna się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego,
  • nauka czytania naśladuje etapy nabywania systemu językowego: powtarzam, rozumiem, nazywam.

Kategoryzowanie

  • dokonywanie kategoryzacji wymaga dostrzegania cech wspólnych oraz różnicujących,
  • stanowi podstawę do nauki reguł społecznych i językowych,
  • umiejętność dokonywania kategoryzacji jest warunkiem formowania się myślenia przez analogię,
  • umożliwia dostrzeżenie podobieństw w odmiennych sytuacjach, bądź stosowanie tych samych schematów rozumowania podczas rozwiązywania różnych zadań.

Mała motoryka

  • ważnym elementem zajęć jest ćwiczenie sprawności motorycznych, grafopercepcji, planowania ruchu,
  • sprawność motoryczna wpływa na praksję oralną (wymowę dziecka).

Pamięć

  • ćwiczenia pamięci są ważną częścią wszystkich działań terapeutycznych i logopedycznych,
  • ćwiczymy pamięć sekwencyjną, symultaniczną, krótkotrwałą.

Relacje

  • relacja ujmuje zależność między dwoma bądź większą liczbą elementów,
  • ujęcie relacji wymaga przetwarzania sekwencyjnego, charakteryzującego pracę lewej półkuli mózgu,
  • najistotniejsze w terapii funkcji poznawczych jest wypracowanie umiejętności dostrzegania różnic pomiędzy elementami i związków zachodzących między nimi,
  • sprawności te są konieczne do opanowania języka mówionego i pisanego, ale także relacji społecznych, umiejętności kategoryzowania i rozumienia zależności przyczynowo-skutkowych,
  • edukacja szkolna wymaga także dostrzegania relacji między symbolem i jego reprezentacją w realnym świecie, znakiem i znaczeniem, zachowaniem i przejawianymi emocjami.

Sekwencje

  • sekwencja jest ciągiem znaków (symboli), stanowiącym uporządkowaną według określonej reguły strukturę,
  • w sekwencji struktury powtarzają się,
  • miejsce kolejnego znaku w sekwencji wynika z przyjętej arbitralnie reguły,
  • sekwencja odzwierciedla porządek znaków językowych – mówionych i pisanych.

Szergowanie

  • szereg jest ciągiem elementów ustawionych obok siebie w linii prostej,
  • dzięki linearnemu porządkowi głosek w słowach i liter w wyrazach zapisanych możliwe jest budowanie znaczeń,
  • jakiekolwiek zakłócenie tego porządku nadaje wypowiedzeniu inny sens (kot - kto, nos - son, notes - seton).

Układanki

  • podczas układania dzieci ćwiczą koncentrację na bodźcach wzrokowych,
  • umiejętność dokonania syntezy na podstawie wychwyconych części obrazka,
  • dostrzeganie podobieństw,
  • nazywanie obiektów,
  • umiejętność przeprowadzania analizy,
  • ujmowanie relacji między elementami,
  • dostrzeganie różnic,
  • linearny porządek.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Pliki ciasteczek (cookies)

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie pliki tekstowe pochodzące z witryny www i zapamiętywane przez przeglądarkę internetową użytkownika serwisu. Zawierają najczęściej adres strony internetowej, czas przechowywania na urządzeniu użytkownika oraz własny unikatowy identyfikator.

Witryna www.smokwawelski.edu.pl używa ciasteczek w celu optymalizacji korzystania ze strony oraz gromadzenia danych statystycznych. Informacje te pozwalają identyfikować sposób korzystania użytkowników z witryny, co daje nam możliwość późniejszego ulepszania jej struktury i zawartości.

Dowiedz się więcej o plikach „ciasteczek” >>

Większość przeglądarek internetowych domyślnie akceptują pliki ciasteczek. W każdej chwili można wyłączyć w przeglądarce ich akceptację, jednak efektem takiej zmiany mogą być utrudnienia związane z obsługą usług świadczonych za pośrednictwem różnych stron internetowych, w tym www.smokwawelski.edu.pl.

Jeśli chcesz dowiedzieć się jak zmienić ustawienia lub wyłączyć obsługę „ciasteczek” skorzystaj z plików pomocy swojej przeglądarki lub odwiedź stronę jej producenta.

W razie pytań lub problemów z obsługą plików ciasteczek prosimy o kontakt.